Мета:
формувати в дітей уявлення про особливості та якості, які відрізняють
сухий піщаний грунт від вологого;
розвивати зорове й тактильне сприйняття;
виховувати спостережливість під час досліджень об’єктів неживої природи.
Обладнання: дві миски (одна – із сухим піском, інша – з вологим) ; два іграшкових
відерця.
Педагог ставить
перед дітьми дві миски з піском та спонукає дослідити вміст кожної з них і
зробити висновки. Малюки виконують ігрове завдання за допомогою дорослого
(навідні запитання, підказки) і роблять порівняльні висновки щодо властивостей
піску.
Наприклад:
У якій ємкості
пісок сухий? У якій він вологий, мокрий?9Дослідження на дотик: при дотику до
сухого піску пальчики залишилися сухими й чистими; коли занурили пальці у
вологий пісок, відчули вологу, пальчики забруднились – на них залишився
пісочок.)
Чи однакового
кольору пісок в обох ємкостях? (Так, пісочок жовтий.)
А відтінок кольору піску відрізняється?Який
пісок темніший, а який – світліший? (Здорове сприйняття : сухий пісок світлий,
вологий – темніший.)
Який пісок добре
сиплеться, а який – ні? (Тактильне дослідження: добре сиплеться сухий пісок, а
вологий – гірше: піщинки тримаються купи.)
Чи однаково важить сухий і вологий пісок?
(Діти можуть порівняти вагу однакової кількості піску. Набравши його в
іграшкові відерця. Висновок: сухий пісок легший, а вологий – важчий.)
У сухому пісочку добре видно окремі піщинки? (Здорове
дослідження: Так, добре.)А у вологому? (Окремих піщинок не видно, вони всі
зліплені.)
Із сухого пісочку не можна будувати й ліпити.
А з вологого ? (Можна).
Вихователь
хвалить учасників за уважність і кмітливість.
Березовий листочок
Мета:
знайомити з об’єктом живої природи – березою; розвивати зорове сприйняття ,
спостережливість та уважність; виховувати вміння відчувати красу рослинного
світу.
Обладнання: кілька опалих березових листочків.
Дорослий розкладає на столі перед малюками
березове листя, принесене ними з прогулянки, і просить уважно розглянути та
дослідити листочки. Діти коментують свої дослідження, спираючись на навідні
запитання дорослого.
Запитання для гри
Листочки у берізки
великі чи маленькі? (Маленькі.)
Яку форму мають ці
листочки: вони довгасті чи округлі? (Округлі.)
Чи є в листочка
гострий кінчик? (Так.) Покажіть, де він. (Учасники показують.)
Якого кольору березові листочки зараз? (Вони
всі жовті, але серед опалого листя є яскравіші, золотаві листки, а є темніші
або блідні.)
У березових листочків, як і в листків інших
дерев, є хвостики? (Так.) Знайдіть їх і покажіть.
Як ви думаєте, для чого листочкам хвостики?
(Щоб кріпитися до гілочки.)
На березовім листочку, як на долоньці, є
лінії-прожилки.
Знайдіть їх і
покажіть пальчиком. (Малюки виконують
завдання.)
Чи відчуємо ми на дотик маленькі вм’ятини від прожилок, коли гладимо
листочок? (Так.) А що ми відчуємо, погладивши листочок зі зворотного боку? (Ми
намацуємо тоненькі прожилки – як ниточки на листочку.)
Вихователь
відзначає найбільш уважних дітей і пропонує їм скласти листячко в коробку, щоб,
діставши його взимку, пригадати погожі дні чарівної золотавої осені.
Послухай і
скажи , знайди і покажи
Мета: учити дітей порівнювати візуальні
та інші особливості заданих природних об’єктів; розривати здорове й тактильне
сприйняття; виховувати естетичні відчуття.
Обладнання: букет садових осінніх квітів
(чорнобривці, жоржини, айстри).
Педагог запрошує малюків розглянути букет осінніх квітів і читає віршовані
рядки.
Вихователь
Подивіться, любі діти: Айстри ось такі тендітні –
Ну які ж прекрасні квіти!
І рожеві, і блакитні.
У букеті в нас жоржини,
Чорнобривці – веселенькі:
Горді-пишні, мов царівни.
Червоненькі та жовтенькі.
Дорослий пропонує дітям уважно розглянути
квіти осіннього букету і відповісти на запитання, показавши відповідну квітку
(або її частину).
Запитання для гри
Де квіточки найменшого розміру, червоно-жовтого кольору?
(У чорнобривців.)
А де квіти найбільші? (У жоржини.)
Покажіть квіти круглі темні стебельця? (У тих у яких темні квітки,-
червоних жоржин, червоної та синьої айстр і в темних чорнобривців.)
У яких рослинок дрібненькі,
різьблені листочки? (У чорнобривців.)
На яких рослинках дуже багато пелюсток? (На квітках айстр і жоржин.)
У яких квітів крупне листя? (У
жоржин.)
У яких квітів стебла найтовстіші,
найміцніші на дотик? (У жоржин.)
У яких квітів пелюстки дуже ніжні
та тендітні на дотик? (Так можна сказати про всі квіти.)
ВОДА В ЯВИЩАХ ПРИРОДИ
Мета: закріплювати
знання про кругообіг води в природі, про те, що вода може перебувати у різному
стані (лід,пара,рідина),як вона може зустрічатися в явищах природи; розвивати
уважність, зосередженість.
Матеріал: сюжетні
картинки із зображенням явищ природи (дощ,сніг,град,веселка, іній)
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує
з’ясувати : у якому з явищ природи міститься вода (діти по черзі беруть один
малюнок та розповідають: у якому стані на ньому зображена вода).
СОНЯЧНА СИСТЕМА
Мета: закріплювати
знання про планети Сонячної системи,їх розташування навколо Сонця, зовнішній
вигляд, знання про різні космічні тіла (комети ,метеорити, зірки та ін..);
розвивати асоціативне мислення, інтерес до пізнавання світу.
Матеріал:
*космічний* круг (круг синього кольору з тканини , у центрі –Сонце, навколо
нього різні планети, комети, метеорити); м’ячик - *космічний корабель*.
ХІД ГРИ
Діти сідають
навколо *космічного* круга. Вони по
черзі кидають м’яч - *запускають космічний корабель* і називають, де
зупинилися.
Немає коментарів:
Дописати коментар